Späť


OptSim - softvérový nástroj na návrh dopravných systémov

Garant: doc. Ing. Michal Koháni, PhD.
Učitelia: doc. Ing. Michal Koháni, PhD., Ing. Peter Jankovič, PhD.
Počet študentov: 1 - 6

Cieľom projektu OptSim je vytvorenie softvérového nástroja, ktorý bude spájať optimalizačné a simulačné prístupy pri návrhu a modelovaní dopravných systémov. V optimalizačnej časti budeme riešiť optimálny návrh systémov a v simulačnej časti projektu overíme reálnosť návrhov a odolnosť navrhnutých systémov voči rôznym externým vplyvom. 

V súčasnosti je v rámci projektu vytvorený simulačný model prevádzky liniek DPMŽ vytvorený v nástroji Anylogic využívajúci reálne cestovné poriadky, pričom priebeh simulácie je vizualizovaný na mapových podkladoch OpenStreetMap, a editor cestovných poriadkov MHD umožňujúci spracovanie reálnych cestovných poriadkov. V predchádzajúcom období bol projekt rozšírený o možnosť editácie cestnej siete a simulačný model bol rozšírený o reálne obehy vozidiel, údaje o prepravovaných cestujúcich a modelovanie zdržaní v cestnej sieti. Taktiež bola pridaná mikroskopická a mezoskopická simulácia cestujúcich, ich pohyb po infraštruktúre a inteligentný vyhľadávač cestovných spojení. Napriek tomu je na projekte stále čo zlepšovať a pridávať.

V rámci projektu sú využívané reálne údaje (ekonomické údaje, dopravná sieť, údaje o počte prepravovaných cestujúcich) poskytnuté Dopravným podnikom mesta Žiliny.

Ďalšie fázy projektu budú zamerané na nasledujúce oblasti:

Spresňovanie a skvalitňovanie simulačného modelu.

Rozširovanie možností a funkcionalít editora cestnej siete a spracovanie štatistík zo simulácie.

Návrh nákladovo efektívnej prevádzky trolejbusov. Moderné trolejbusy sú vybavené možnosťou rekuperácie, čo znamená, že pri brzdení môžu vytvárať elektrickú energiu a vracať ju späť do trakčného vedenia, čím je možné dosiahnuť výrazné zníženie energetickej náročnosti na prevádzku vozidla a nákladov na údržbu. Zameriame sa na vytvorenie matematického modelu pre rovnomerné rozloženie vozidiel v prevádzke na dopravnej sieti pomocou nástroja Xpress, ktorého výsledky budú overené vytvoreným simulačným nástrojom. Na modelovanie rekuperácie elektrickej energie pri prevádzke trolejbusov využijeme prostriedky spojitej simulácie.

Návrh tarifných zón. V integrovaných dopravných systémoch sa častokrát využíva tarifný systém, pri ktorom je celá oblasť rozdelená na menšie podoblasti – tarifné zóny. Cena za cestovanie sa v takomto prípade určuje nie na základe počtu precestovaných kilometrov, ale podľa počtu precestovaných zón. Zameriame sa na vytvorenie matematického modelu pre rozdelenie oblasti na tarifné zóny a výpočet nových cien, ktorý následne overíme pomocou simulácie, ktorá bude modelovať zmeny v správaní sa cestujúcich pri zmenách cien za cestovanie.

Návrh využitia elektrobusov na linkách MHD. V rámci miest sa v poslednom období rozširuje používanie elektrobusov (dobíjacie vozidlá jazdiace na batérie a nezávislé na trolejovom vedení). Úlohou je určiť rozmiestnenie nabíjacích staníc a návrh liniek a obehov pre elektrobusy. Vytvoríme matematický model pre umiestnenie nabíjacích staníc pre elektrobusy a výsledky modelu overíme pomocou simulácie, v ktorej budeme modelovať rôzne možné scenáre prevádzky elektrobusov.

Predpokladá sa, že práca na projekte bude ukončená diplomovou prácou. Témy diplomových prác budú upresnené v priebehu prvých dvoch semestrov.

Krátke video prvých výsledkov projektu (simulácia a vizualizácia prevádzky trolejbusov v MHD Žilina) nájdete tu.

Ak Vás projekt zaujal netreba sa báť chýbajúcich zručností. Zadelenie študentov do projektu vychádza vždy z ich záujmu a schopností.



Mám záujem o projekt
0
študentov
0
učiteľov
0
partnerov

Partneri FRI

Platinový partner

Hlavný partner

Partneri

Projekty a centrá FRI

Projekty

Inteligentné operačné a spracovateľské systémy pre UAV
Transdata
IT akadémia
ACeSYRI
SmartSoc
TECH4EDU4
Centre in Advanced Biomedical and Medical Informatics

Centrá

Cisco Network Academy
PEARSON VUE - Aturizované centrum