Strategické rozhodovanie podniku v kontexte tvorby hodnoty a daňového zaťaženia pre jeho zainteresované skupiny.
Garant: Ing. Oliver Bubelíny, PhD.
Učitelia: Ing. Oliver Bubelíny, PhD., Ing. Dana Kušnírová, PhD.
Počet študentov: 1 - 10
Popis projektu
Strategické rozhodovanie zohráva kľúčovú úlohu pri určovaní smerovania podniku a jeho dlhodobej udržateľnosti. V súčasnom dynamickom podnikateľskom prostredí je nevyhnutné, aby podniky nielen maximalizovali svoje finančné výsledky, ale zároveň vytvárali hodnotu pre všetky zainteresované skupiny – akcionárov, zamestnancov, zákazníkov, dodávateľov a širšiu spoločnosť. Významným faktorom ovplyvňujúcim strategické rozhodovanie je daňové zaťaženie, ktoré formuje finančné možnosti podniku a jeho schopnosť efektívne alokovať zdroje. Daňový systém v krajine vplýva nielen na životnú úroveň obyvateľov a na ich spotrebu ale aj na rozhodnutia, ktoré podniky robia. Veľké podniky ako Pricewaterhouse Coopers, Delloite, KPMG, či Ernst and Young robia množstvo štúdií týkajúcich sa práve zdaňovania a daňových systémov v jednotlivých krajinách. Strategické rozhodovanie sa zaoberá zle štruktúrovanými rozhodovacími problémami, pri ktorých neexistuje jasná procedúra postupu ich riešenia, smerujúca k prijatiu rozhodnutia. Úloha strategického rozhodovania v strategickom manažmente má kľúčový charakter ovplyvňovania podniku v dlhodobom horizonte. Vykonané externé analýzy prostredia a interné analýzy slúžia ako podklad v podniku pre správne rozhodnutie a nastavenie vhodných strategických cieľov. Práve súčasťou internej analýzy je analýza zdrojov podniku, kde dostatok základných dát pre vhodné rozhodovanie slúžia práve dáta z oblasti finančného manažmentu. Dôležitou podnikateľskou stratégiou je dosahovanie konkurenčnej výhody.
Cieľ projektu: Na základe teoretických východísk a spracovaného teoretického prehľadu v oblasti strategického, hodnotového a finančného manažmentu vytvoriť metodiku rozhodovania v strategickom manažmente s ohľadom na synergický efekt tvorby hodnoty pre zainteresované skupiny podniku.
Úlohy projektu
Prvý semester
· Preskúmanie teoretických konceptov strategického rozhodovania, hodnotového manažmentu a finančného riadenia.
· Analýza modelov tvorby hodnoty pre zainteresované skupiny v podnikoch.
· Skúmanie vplyvu daňového zaťaženia na podnikové rozhodovanie.
· Identifikácia existujúcich prístupov k strategickému rozhodovaniu s dôrazom na finančné a nefinančné faktory.
Druhý semester
· Zber a analýza dát o strategickom rozhodovaní v podnikoch v kontexte daňového zaťaženia a tvorby hodnoty.
· Vyhodnotenie existujúcich prístupov k tvorbe hodnoty pre zainteresované skupiny.
· Identifikácia vzťahov medzi strategickými rozhodnutiami, daňovou politikou a tvorbou hodnoty.
· Porovnanie a syntéza analytických výstupov ako podklad pre návrh metodiky.
Tretí semester
· Vypracovanie systematického postupu pre strategické rozhodovanie so zohľadnením synergického efektu tvorby hodnoty.
· Formulácia odporúčaní pre podniky na efektívne riadenie daňového zaťaženia v kontexte dlhodobej udržateľnosti.
· Overenie a úprava metodiky na základe prípadových štúdií alebo simulácií.
· Finalizácia výstupov a príprava záverečnej správy projektu.
Výstupom projektu bude metodika strategického rozhodovania, ktorá podnikom umožní efektívne plánovať a realizovať strategické kroky v kontexte tvorby hodnoty a daňového zaťaženia. Táto metodika bude slúžiť ako nástroj na podporu rozhodovania s cieľom zosúladiť finančné a nefinančné aspekty podnikovej stratégie a zabezpečiť dlhodobý rozvoj podniku.
Forma práce: Na konci každého semestra je potrebné odovzdať konkrétny výstup, v zmysle požiadaviek vyučujúceho spresnených na začiatku semestra, ktorý bude predmetom hodnotenia.
Literárne zdroje: zahraničná a domáca literatúra; prípadové štúdie; štatistické údaje rôznych organizácií;
Odporúčané zdroje:
Manažment. 1. vyd. Žilina: EDIS – Vydavateľstvo ŽU v Žiline 2013. 15 s. ISBN: 978-80-554-0734-0
KAPLAN, Robert S. a NORTON, David P. (2010). Efektivní systém řízení strategie: nový nástroj zvyšování výkonnosti a vytváření konkurenční výhody. Přeložil Irena GRUSOVÁ. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-203-1.
PAVLÁKOVÁ DOČEKALOVÁ, M., KOCMANOVÁ, A. (2022). Sustainability assessment: macroeconomic and microeconomic frameworks. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2018. ISBN 978-80-7204-988-2.
RABINA, Daniel. Firmy musia v roku 2023 pretaviť ideály udržateľnosti do praxe. In: Euractiv [online]. [cit. 2023-10-22]. Dostupné z: https://euractiv.sk/section/bankovnictvo/opinion/firmymusia-v-roku-2023-pretavit-idealy-udrzatelnosti-do-praxe/
SZABO, Ľ. – JANKELOVÁ, N. (2010): Podnikateľské rozhodovanie. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm. ISBN 978-80-225-2953-2.
ŠRENKEL, Ľ., SMORADA, M., 2017. Slovak Business Agency. 2017. Analýza finančného zaťaženia podnikania. Slovak Business Agency. Dostupné online [22. 10. 2023]: chromeextension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.sbagency.sk/sites/default/files/file/sba _analyza_financneho_zatazenia-fin.pdf
VINCZEOVÁ, M., 2018. Možnosti financovania malých a stredných podnikov z cudzích zdrojov. Univerzita Mateja Bela – Belianum.
Zákazníkom na udržateľnosti záleží. In: KPMG. KPMG [online]. [cit. 2023-10-22]. Dostupné z: https://kpmg.com/sk/sk/home/insights/2022/02/udrzatelnost-sa-stava-pre-zakaznikov-dolezitoutemou-cx.html
Mám záujem o projekt