Späť


Kybernetická bezpečnosť - sociálno-psychologické aspekty (2025)

Garant: prof. Mgr. Jakub Soviar, PhD.
Učitelia: Ing. Martin Holubčík, PhD., prof. Mgr. Jakub Soviar, PhD.
Počet študentov: 2 - 5

Projekt sa zaoberá sociálno-psychologickými aspektami kybernetickej bezpečnosti. 

Kybernetická bezpečnosť sa neobmedzuje len na technické aspekty, ale zahŕňa aj dôležité sociálno-psychologické faktory. Ľudské správanie, ako napríklad nedbanlivosť, dôverčivosť alebo nedostatok povedomia, môže výrazne zvýšiť riziko kybernetických útokov. Útočníci často využívajú techniky sociálneho inžinierstva, ktoré manipulujú s ľuďmi, aby získali prístup k citlivým informáciám alebo systémom. Preto je dôležité nielen investovať do technických riešení, ale aj do vzdelávania a osvety používateľov, aby boli schopní rozpoznať a predchádzať kybernetickým hrozbám.

Analyticky budeme skúmať ako tieto aspekty vplývajú na kybernetickú bezpečnosť v podnikoch. Aký je aktuálny stav problematiky u nás a vo svete. Ako je možné tieto aspekty manažérsky riadiť tak, aby prispeli k efektívnejšej kybernetickej bezpečnosti. Tiež naopak, ako je možné prostredníctvom sociálno-psychologických techník, metód či postupov kybernetickú bezpečnosť ovplyvňovať negatívne (napríklad tzv. sociálnym inžinierstvom a pod.).

Konkrétne pôjde o: 

  1. Definovanie témy a jej štúdium (literatúra, články a pod)
  2. Analýzu súčasného stavu primárne v Slovenskej republike a EÚ: štruktúrovaná analýza z dostupných zdrojov
  3. Analýzu v podnikovej praxi: praktická analýza vrátane možností experimentovania (sociálne inžinierstvo v praxi a pod.) 
  4. Spracovanie záverov a praktických manažérskych odporúčaní 

Predpokladané hlavné výsledky, ciele projektu

  1. Analytické zistenia: štruktúrované informácie o téme, stav problematiky v SR a EÚ podľa dostupných zdrojov. 
  2. Analytické zistenia z podnikovej praxe v SR. 
  3. Závery a praktické manažérske odporúčania. 

Študenti na projekte sa budú zaoberať:

  1. Rešerš dostupných zdrojov o problematike: oboznámenie sa s témou, aktualizácia poznatkov.
  2. Participácia na analytických úlohách: Skúmanie reálneho prostredia, javu alebo témy v podnikoch a on-line prostredí (spolupráca s partnerskými firmami, spolupráca s UNIZA, vlastné prieskumy a analýzy).
  3. Tvorba záverov a odporúčaní pre manažérsku prax.

Výsledky projektu podľa semestrov: 

· 1. semester: Rešerš dostupných zdrojov podľa zadania; participácia na analytických úlohách.

· 2. semester: Participácia na analytických úlohách a projektoch, spracovanie výsledkov.

· 3. semester: Participácia na analytických úlohách a projektoch, finalizácia informácií, tvorba odporúčaní a záverov.

Témy diplomových: V rámci témy projektu je možné formulovať zadania diplomových prác. 

Potrebné zvládnuté predmety: Marketingové riadenie (v 1. semestri – pre projekt 2 a projekt 3) a manažérske rozhodovanie (v 2. semestri pre projekt 3). 

Znalosť cudzieho jazyka: angličtina


Literárne zdroje 

  • Aldawood, H., Skinner, G. (2018). Educating and Raising Awareness on Cyber Security Social Engineering: A Literature Review. PROCEEDINGS OF 2018 IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON TEACHING, ASSESSMENT, AND LEARNING FOR ENGINEERING.
  • Aldawood, H., Skinner, G. (2019). An Academic Review of Current Industrial and Commercial Cyber Security Social Engineering Solutions. DOI10.1145/3309074.3309083
  • Aldawood, H., Skinner, G. (2019). Reviewing Cyber Security Social Engineering Training and Awareness Programs-Pitfalls and Ongoing Issues. DOI10.3390/fi11030073
  • Breda, F. et at. (2017). SOCIAL ENGINEERING AND CYBER SECURITY. INTED2017: 11TH INTERNATIONAL TECHNOLOGY, EDUCATION AND DEVELOPMENT CONFERENCE. 
  • Ďaďová, I., Soviar, J. (2021). The application of online marketing tools in marketing communication of the entities with the tourism offer in 2020 in Slovakia. Transportation Research Procedia, Volume 55, 2021, Pages 1791-1799, ISSN 2352-1465.
  • Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum.
  • Dutton, W. (2018). Fostering a cyber security mindset. INTERNET POLICY REVIEW. DOI10.14763/2017.1.443
  • Gultom, R. et al. (2018). Introducing the Six-Ware Cyber Security Framework Concept to Enhancing Cyber Security Environment. 13th International Conference on Cyber Warfare and Security (ICCWS).
  • Hayes, N. (2021). Základy sociální psychologie. Portál 
  • Hendl, J., Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha, Portál.
  • Hewstone, M., Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie. Praha, Portál
  • Kotsouris, N. et al. (2021). Cyber-Security Training Evaluation Metrics. IEEE International Conference on Cyber Security and Resilience (IEEE CSR)
  • Liaropoulos, A. (2015). Cyber-Security: A Human-Centric Approach. 14th European Conference on Cyber Warfare and Security (ECCWS). 
  • Moustafa, A. A. et al. (2021). The Role of User Behaviour in Improving Cyber Security Management. DOI10.3389/fpsyg.2021.561011
  • Nakonečný, M. (2020). Sociální psychologie. Triton 
  • Pfleeger, S. L., Caputo, D. D. (2012). Leveraging behavioral science to mitigate cyber security risk. COMPUTERS & SECURITY. DOI10.1016/j.cose.2011.12.010
  • Rechtorík, M., Soviar, J. (2017). The reputation and reputation management of Slovak gambling industry. CER Comparative European research 2017, Comparative European Research conference, October 30-31, 2017, London. Iss. II. - London: Sciemcee Publishing, s. 52-55.
  • Sharbaf, MS. (2019). Reengineering Cyber Security Process: A New Perspective on Cyber Security Quality Management. DOI10.1109/DASC/PiCom/CBDCom/CyberSciTech.2019.00068
  • Slaměník, I., Výrost, J. (2008). Sociální psychologie, Grada
  • Solms, v R., Niekerk, v J. (2013). From information security to cyber security. Computers & Security. https://doi.org/10.1016/j.cose.2013.04.004
  • Soviar, J., Holubčík, M., Vodák, J., Rechtorík, M., Pollák, F. (2019). The Presentation of Automotive Brands in the On-Line Environment—The Perspective of KIA, Peugeot, Toyota and VW in the Slovak Republic. Sustainability 2019, 11, 2132.
  • Taylor-Jackson, J. et at. (2020). Incorporating Psychology into Cyber Security Education: A Pedagogical Approach. FINANCIAL CRYPTOGRAPHY AND DATA SECURITY, FC 2020. DOI10.1007/978-3-030-54455-3_15
  • Uchida, K. (2015). A Psychological Approach to Information Security Some Ideas for Establishing Information Security Psychology. DOI10.1007/978-3-319-20901-2_9
  • Wagnerová, I. a kol. (2011). Psychologie práce a organizace. Grada 


Mám záujem o projekt
0
študentov
0
učiteľov
0
partnerov

Partneri FRI

Platinový partner

Hlavný partner

Partneri

Projekty a centrá FRI

Projekty

Inteligentné operačné a spracovateľské systémy pre UAV
Transdata
IT akadémia
Centre in Advanced Biomedical and Medical Informatics
SUMOs
OOP4Fun

Centrá

Cisco Network Academy
PEARSON VUE - Aturizované centrum