Späť


Systematický pohľad na vzdelávanie a rozvoj v rámci športového manažmentu (2024)

Garant: Ing. Martin Mičiak, PhD.
Učitelia: Ing. Martin Mičiak, PhD., Ing. Dominika Toman, PhD.
Počet študentov: 1 - 10

Cieľ projektu: Na základe analýzy súčasného stavu a vybraných príkladov z praxe navrhnúť systém vzdelávania a rozvoja v oblasti športového manažmentu a proces jeho implementácie prostredníctvom spolupráce vysokých škôl a športových organizácií.

Zhodnotenie súčasného stavu: 

Kľúčovým prvkom športových organizácií sú ľudia – športovci, ale aj manažéri. Ich pripravenosť na riadenie športových organizácií je teda kriticky podstatná. Úskalím vzdelávania aktívnych športovcov je to, že títo športovci sú v životnej fáze maximálnej športovej výkonnosti s vysokým zaťažením tréningu a ich akademická kariéra začína zaostávať (Alferman a Stambulova, 2007).

Dôležité je zameriavať sa na prípravu v súčasnosti aktívnych športovcov na ich následný prechod súvisiaci s ich ďalším pôsobením v manažmente športových organizácií alebo úplne mimo oblasti športu. Venujú sa tomu mnohí svetoví autori. V štúdii od Lavallee a kol. bolo zapojených 48 bývalých atlétov na elitnej úrovni. Boli zozbierané informácie o ich finančnom, pracovnom, emocionálnom a sociálnom prispôsobení sa odchodu do športového dôchodku. Hodnotila sa aj atletická identita v čase odchodu do športového dôchodku spolu s vlastným použitím rôznych stratégií zvládania a vnímanej kvality prispôsobenia sa odchodu do športového dôchodku. Výsledky ukázali, že akceptácia, pozitívna reinterpretácia, plánovanie a aktívne zvládanie boli najčastejšie používané stratégie zvládania počas procesu zmeny kariéry. Športová identita v čase odchodu do športového dôchodku zároveň vykazovala významný vzťah k procesom zvládania, emocionálnemu a sociálnemu prispôsobeniu, plánovaniu pred odchodom do športového dôchodku a úzkosti z rozhodovania o kariére (2008). 

Je výskumami dokázané, že športovci zapojení do vhodne nastavených vzdelávacích programov ukončili vyšší stupeň vzdelania (Španielska športová rada, 2009-2012). Cieľom takýchto programov je poskytnúť aktívnym a súčasným športovcom pomoc a nástroje na prípravu na život po skončení športu (Stambulová a Ryb, 2013). Aj Comeaux (2018) zdôraznil, že je naozaj nutné zlepšiť vzdelávacie prostredie a prechod zo školy do kariéry.

Na úspešný prechod medzi aktívnou športovou kariérou a kariérou po športe vplýva množstvo faktorov. Jedným z nich je druh vykonávaného športu. Ten môže formovať atletickú kariéru. Cieľom štúdie od Galatti a kol. bolo porovnať atletickú kariéru a odchod do športového dôchodku v individuálnych a kolektívnych športoch. 409 bývalých elitných športovcov odpovedalo na dotazníkový prieskum. Ukázalo sa, že vek maximálneho športového výkonu a športový dôchodkový vek nastal v kolektívnych športoch výrazne neskôr ako v individuálnych športoch (2020).

Toto bol iba jeden z mnohých faktorov, na ktoré je potrebné sa zamerať pri nastavovaní procesov a celého systému vzdelávania a rozvoja (patriaceho pod manažment ľudských zdrojov) v oblasti športového manažmentu. Preskúmanie ďalších faktorov a ich vplyvu spolu s vhodnými podmienkami a obmedzeniami nastavenia tohto systému a procesu jeho implementácie tvorí obsahovú náplň tohto projektu. 

Rámcová osnova:

1. Analýza (A) vhodných oblastí pre vzdelávanie súčasných športovcov pre ich prípravu na ďalšiu kariéru po skončení aktívnej športovej kariéry (kariéra v oblasti športového manažmentu alebo kariéra mimo športu)

Analýza (B) súčasného stavu a podmienok pre vybudovanie študijného programu zameraného na športový manažment na vysokých školách (príprava budúcich manažérov športových organizácií)

2. Komparácia a sumarizácia zistení (vyplývajúcich z oboch preskúmaných oblastí)

3. Modelovanie (A) systému vzdelávania a rozvoja zameraného na športový manažment a uplatnenie súčasných športovcov po aktívnej športovej kariére

Modelovanie (B) procesu implementácie navrhovaného systému vzdelávania a rozvoja

4. Tvorba odporúčaní (pre manažérov športových organizácií a vysokých škôl)

5. Finalizácia dokumentácie projektu

6. Publikovanie vedeckých výstupov (články v časopisoch alebo príspevky v konferenciách)

7. Komunikovanie výsledkov zástupcom relevantných zainteresovaných strán

Očakávané výsledky: 

· Prvý semester (Projekt 1): obsahová analýza (články z vedeckých databáz), analýza súčasného stavu a špecifických príkladov, tvorba myšlienkovej mapy, identifikácia kľúčových oblastí vzdelávania a rozvoja v skúmanej oblasti, príprava posteru a prezentácie, účasť na podujatí Panel Story

· Druhý semester (Projekt 2): analýza príkladov najlepšej praxe (z celého sveta, zo Slovenska) v rámci vybraných oblastí (z prvého semestra), analýza zásad pre tvorbu vzdelávacieho obsahu, návrh vzdelávacieho obsahu 

· Tretí semester (Projekt 3): návrh systému vzdelávania a rozvoja v danom prostredí, návrh procesu implementácie systému vzdelávania a rozvoja, tvorba odporúčaní pre manažérov organizácií (vysoké školy, športové zväzy, športové kluby), publikácia vedeckého článku (článkov), príprava posteru a prezentácie, účasť na podujatí Panel Story, finalizácia dokumentácie inžinierskeho projektu 


Mám záujem o projekt
0
študentov
0
učiteľov
0
partnerov

Partneri FRI

Platinový partner

Hlavný partner

Partneri

Projekty a centrá FRI

Projekty

Inteligentné operačné a spracovateľské systémy pre UAV
Transdata
IT akadémia
ACeSYRI
SmartSoc
TECH4EDU4
Centre in Advanced Biomedical and Medical Informatics

Centrá

Cisco Network Academy
PEARSON VUE - Aturizované centrum