Späť


Prieskum správania spotrebiteľov v online prostredí na b2c trhoch v SR (2024)

Garant: Ing. Martin Holubčík, PhD.
Učitelia: Ing. Martin Holubčík, PhD., prof. Mgr. Jakub Soviar, PhD.
Počet študentov: 1 - 10

Cieľ projektu

Prieskum spotrebiteľského správania v online prostredí na b2c trhoch v Slovenskej republike.

V online prostredí marketingoví manažéri používajú digitálny marketing ako efektívny nástroj pre zaujatie spotrebiteľa a jeho presvedčovanie k nákupu produktu či služby. Vplyvom súčasnej modernej doby, nových technológií a veľkého počtu rôznych reklamných informácií smerujúcich k spotrebiteľom, je čoraz ťažšie ich zaujať a predávať. Preto informácie o správaní sa spotrebiteľov v online prostredí sú cenné pre podnikateľské prostredie - pre strategické i operatívne manažérske rozhodovanie.

Témou online marketingu sa zaoberáme dlhodobo. Úlohou študentov bude doplniť a aktualizovať informácie o súčasnom stave spotrebiteľského správania na b2c trhoch v Slovenskej republike. Pôjde primárne o kvantitatívny prieskum pomocou online dopytovania. Študenti spracujú projekt prieskumu, budú aktívne získavať údaje a spracujú výsledky a vytvoria relevantné závery.

Zhodnotenie súčasného stavu riešenia a aktuálnosti témy

Spotrebiteľ v súčasnosti nenakupuje produkt alebo službu ihneď. Premýšľa, uvažuje a  vyhľadáva informácie. Najčastejšie online. Pokiaľ sa nevie rozhodnúť, zbiera dodatočné informácie z recenzií o produkte, z ukážok používania, z názorov „influencerov“, či z názorov iných spotrebiteľov na sociálnych sieťach. Ak už vie čo chce, môže začať vyhľadávať predajcov, porovnávať produkty (cenu, parametre, distribúciu, po-predajné služby) a poradiť sa so známymi o svojom výbere. Tento proces je relatívne komplexný. Online prostredie a vplyvy z neho sú stále viac dominantné. Pomôcť spotrebiteľom v pravý čas, na správnom mieste, s vhodným produktom je súčasťou úspešnej marketingovej stratégie. Preto je potrebné neustále spoznávať a analyzovať spotrebiteľské správanie. Práve tu môžeme identifikovať hlavné preferencie, vplyvy a trendy spotrebiteľského správania v online prostredí.

Projekt nadväzuje na zistenia a výsledky vedecko-výskumných projektov:

  • -  On-line marketingové stratégie (2019)
  • -  On-line reputačný manažment: Nástroje a metódy (VEGA 1/0533/20)
  • -  Marketingové stratégie v on-line prostredí: audit a hodnotenie (2020-2023)

Úlohy projektu

Preskúmať spotrebiteľské správanie v online prostredí na b2c trhoch v Slovenskej republike. V prieskume sa sústrediť hlavne na:

  • -  Hlavné vplyvy na nákupné rozhodnutia.
  • -  Nákupné preferencie.
  • -  Proces vyhľadávania informácií.  
  • -  Nákupný proces. 

Študenti sa na projekte budú zaoberať:

  • -  Projekt 1: Oboznámenie sa s témou projektu – rešerš vybranej odbornej literatúry. Zostaviť štandardný projekt prieskumu: Východisková analýza, hlavné ciele prieskumu, hlavné merateľné premenné (indikátory), určenie výskumnej vzorky respondentov, rozpracovanie metód a techník prieskumu, návrh vyhodnocovania údajov a tvorby záverov.
  • -  Projekt 2: Zber dát, údajov podľa prieskumného projektu. Čiastočné výsledky a čiastkové závery.
  • -  Projekt 3: Vyhodnotenie získaných údajov: prehľadné tabuľky, grafy, vybrané štatistické operácie. Tvorba záverov a diskusia o nich. 

Študent sa stretne z viacerými metódami a technikami práce. Ide najmú o: dopytovanie, obsahová analýza – štúdium dokumentov; syntéza poznatkov; komparatívna analýza; analýza procesov; štatistická analýza, vyhodnotenie a spracovanie údajov z prieskumu; metódy empirického výskumu, a iné.

Študenti sa budú zaoberať praktickým marketingovým prieskumom. Naučia sa vytvoriť prieskumný projekt. Aplikujú ho v praktickom empirickom prieskumu. Budú vyhodnocovať údaje, tvoriť závery a diskutovať o nich.

Motiváciou študenta pre prihlásenie sa na projekt je získanie praktických skúseností a poznatkov zo skúmanej témy, kooperácia so študentami a učiteľmi, spolupráca s partnerskými firmami, spolupráca s UNIZA, nové kontakty, praktický prieskum a iné.

Očakávané výsledky projektu

Prieskum správania spotrebiteľov v online prostredí na b2c trhoch v SR je logicky rozdelený do trhoch semestrov, troch projektových predmetov:

  • -  Projekt 1: Projekt empirického prieskumu, ktorý bude možné prakticky realizovať.
  • -  Projekt 2: Praktický prieskum: Distribúcia dotazníka a zber údajov. Tvorba čiastkových záverov.
  • -  Projekt 3: Vyhodnotenie prieskumu: Vyhodnocovanie údajov, tvorba záverov a vysvetľujúca diskusia.

Dosiahnuté výsledky môžu priniesť cenné dáta a informácie pre lepšie pochopenie aktuálneho stavu nákupného správania spotrebiteľov v online prostredí (b2c trhy v SR). Tieto majú potenciál byť využité pre publikačnú činnosť. Pre prax ako hodnotné podklady pre rozhodovanie o online marketingových stratégiách.  

Témy diplomových prác

  • -  Marketingová stratégia v on-line prostredí
  • -  On-line komunikačná stratégia
  • -  Digitálny marketing vybraného podniku
  • -  Návrh digitálneho marketingu podniku
  • -  Návrh online reputačného manažmentu podniku
  • -  Iné: vlastná téma príbuzná problematike projektu.

Informačné zdroje pre riešenie projektu

Literárne zdroje z oblasti strategického marketingu a manažmentu, empirického výskumu v spoločenských vedách, manažérskeho rozhodovania, on-line marketingu, reputačného manažmentu, sociálnej psychológie a pod. Údaje a závery z vlastných rešerší, analýz a prieskumu.

Odporúčaná literatúra

  • -  ĎAĎOVÁ, I., SOVIAR, J. (2019). The recent theoretical framework for online reputation management. In: CER Comparative European Research 2019.
  • -  ĎAĎOVÁ, I., SOVIAR, J. (2021). Online marketing - current possibilities for the utilization in business practice [electronic] / In: Innovation management and information technology impact on global economy in the era of pandemic [electronic]: proceedings of the 37th international business information management association conference (IBIMA). - ISSN 2767-9640 (online). - 1. vyd. - Norristown: International business information management association, 2021. - ISBN 978-0-9998551-6-4. - s. 11544-11550 [online].
  • -  ĎAĎOVÁ, I., SOVIAR, J. (2021). The application of online marketing tools in marketing communication of the entities with the tourism offer in 2020 in Slovakia. Transportation Research Procedia, Volume 55, 2021, Pages 1791-1799, ISSN 2352-1465.
  • -  DISMAN, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum.
  • -  DORČÁK, P. (2012). eMarketing. Ako osloviť zákazníka na internete. EZO.
  • -  DORČÁK, P., POLLÁK, F. (2010). Marketing & e-business. EZO.
  • -  Gabriel Koman - Martin Holubčík - Milan Kubina. Digitálny marketing [print] : vybrané nástroje prezentácie podniku v online priestore / 1. vyd. - Žilina: Žilinská univerzita v Žiline, 2020. - 200 s. [print]. - ISBN 978-80-554-1702-8
  • -  Hague, P., Harrison, M., Cupman, J., Truman, O. (2016). Market research in practise. An introduction to gaining greater market insight. ISBN 978-0-7494-7585-7.
  • -  HENDL, J. (2005). Kvalitativní výskum: základní metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-040-2.
  • -  HENDL, J., REMR, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha, Portál.
  • -  HEWSTONE, M., STROEBE, W. (2006). Sociální psychologie. Praha, Portál
  • -  CHAFFEY, D., SMITH. PR. (2017). Digital Marketing Excellence. Taylor & francis Group. London
  • -  KOUKOLÍK, F. (2016). Sociální mozek. ISBN 978-80-246-2850-9.
  • -  Lukáš Falát - Martin Holubčík. The influence of marketing communication on financial situation of the company – a case from automobile industry In: Procedia Engineering. - ISSN 1877-7058. - Vol. 192 (2017), online, s. 148-153.
  • -  MALHOTRA, N.K., NUNAN, D., BIRKS, D.F. (2017). Marketing research an applied approach. ISBN 978-1-292-10312-9.
  • -  POLLÁK, F., DORČÁK, P., MARKOVIČ, P., SOVIAR, J. (2019) Innovative approaches to the reputation management in the tourism sector [electronic]. In: IDIMT-2019: Innovation and transformation in a digital world: 27th interdisciplinary information management talks.
  • -  RECHTORIK, M., SOVIAR, J. (2017). The reputation and reputation management of Slovak gambling industry. CER Comparative European research 2017, Comparative European Research conference, October 30-31, 2017, London. Iss. II. - London: Sciemcee Publishing, s. 52-55.
  • -  SOVIAR, J., HOLUBČÍK, M., VODÁK, J.,RECHTORÍK, M., POLLÁK, F. (2019). The Presentation of Automotive Brands in the On-Line Environment—The Perspective of KIA, Peugeot, Toyota and VW in the Slovak Republic. Sustainability 2019, 11, 2132.

Formálne náležitosti projektu:

  • -  Prezentácia výstupov za Projekt 1: prezentácia a poster A2.
  • -  Prezentácia výstupov za Projekt 3 (čiastočne 1 a 2): prezentácia a poster A2.
  • -  Výskumná správa.
  • -  Odovzdaná dokumentácia projektu.
  • -  Príprava odborného článku.
  • -  Pokračovanie na téme diplomovej práce pod vedením vyučujúcich projektu.


Mám záujem o projekt
0
študentov
0
učiteľov
0
partnerov

Partneri FRI

Platinový partner

Hlavný partner

Partneri

Projekty a centrá FRI

Projekty

Inteligentné operačné a spracovateľské systémy pre UAV
Transdata
IT akadémia
ACeSYRI
SmartSoc
TECH4EDU4
Centre in Advanced Biomedical and Medical Informatics

Centrá

Cisco Network Academy
PEARSON VUE - Aturizované centrum