2D a 3D vizualizácia s využitím fyzikálnych herných prostredí
Autor práce: Ing. Alexander BrezániŠkoliteľ: doc. Ing. Jozef Kostolný, PhD.
Dátum obhajoby: 22.10.2024
Študijný program: aplikovaná informatika
Oponent 1: prof. RNDr. Valerie Novitzká, PhD.
Oponent 2: doc. Ing. Marián Hruboš, PhD.
Slovenský abstrakt:
Alexander Brezáni: 2D a 3D vizualizácia s využitím fyzikálnych herných prostredí
(dizertačná práca) – Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta riadenia a informatiky, Katedra informatiky – Školiteľ: doc. Ing. Jozef Kostolný, PhD.
Práca prezentuje súčasné možnosti vizualizácie informácií s ohľadom na efektívny spôsob ich prezentácie a reprezentácia v dvoj a trojrozmernom priestore. Výsledok výskumu predstavuje vytvorenie nových algoritmov a metodológie pre interaktívne spracovanie dát s využitím metód vizualizácie dát a informácií, špecificky vizualizácie rozsiahlych sieťových štruktúr. Dizertačná práca popisuje výskum problému vizualizácie veľkých množín dát a ich štruktúry (prepojení), analyzuje existujúce a nové techniky viacrozmernej vizualizácie dát a zameriava sa na využitie prostredí s implementovaným fyzikálnym prostredí používaných najmä pri vývoji hier a realistických vizualizácií pre potreby vizualizácie sieťových dát. Výsledkom práce sú nové vizualizačné algoritmy pre 3D prostredie použiteľné pre vizualizáciu sieťových štruktúr – grafov a metodológia vytvárania trojrozmerných vizualizácie s ohľadom na použitie prostredí pre vývoj počítačových hier. Podstatnou výhodou takéhoto prístupu je priame zapojenie používateľa-analytika do procesu získavania znalostí z dát.
Anglický abstrakt:
Alexander Brezáni: 2D a 3D vizualizácia s využitím fyzikálnych herných prostredí
(Dissertation thesis) – The University of Žilina, Fakulty of Management Science and Informatics, Department of Informatics – Supervisor: doc. Ing. Jozef Kostolný, PhD.
The work presents the current possibilities of information visualization with regard to the effective way of their presentation and representation in two and three-dimensional space. The result of the research is the creation of new algorithms and methodology for interactive data processing using data and information visualization methods, specifically visualization of large network structures. The dissertation describes research on the problem of visualization of large data sets and their structure (connections), analyzes existing and new techniques of multidimensional data visualization and focuses on the use of environments with an implemented physical environment used mainly in the development of games and realistic visualizations for the needs of network data visualization. The result of the work are new visualization algorithms for a 3D environment that can be used for the visualization of network structures - graphs and a methodology for creating three-dimensional visualizations with regard to the use of environments for the development of computer games. A significant advantage of such an approach is the direct involvement of the user-analyst in the process of obtaining knowledge from data.
Autoreferát dizertačnej práce
Text práce